Yhdistys

Yhdistyksen tarkoituksena on tukea avoimen lähdekoodin paikkatieto-ohjelmistojen kehittämistä yhteiseksi hyväksi ja esiintyä niiden laajan käytön puolesta. Avoimella lähdekoodilla yhdistys tarkoittaa kansainvälisen Open Source Initiativen määritelmän mukaisia ohjelmakoodeja. Yhdistys ei tavoittele taloudellista voittoa. Yhdistys voi tarkoituksensa toteuttamiseksi auttaa ohjelmakoodin tai siihen liittyvän muun aineiston tekemisessä sekä järjestää tilaisuuksia tai koulutuksia ohjelmistojen ja niiden perusteiden tutkimiseen, kehittämiseen tai käyttöön erityisesti suomen kielellä. Yhdistys voi tukea ohjelmistojen kehittäjiä eri tavoin ja se voi ottaa vastaan tai hankkia omistukseensa ohjelmistojen lisenssejä tai toiminnassaan tarpeellisia resursseja. Yhdistys tiedottaa ohjelmistoista, tekee aloitteita ja on yhteistoiminnassa muiden tahojen kanssa. Yhdistys pyrkii toimimaan kansainvälisen Open Source Geospatial Foundationin (OSGeo) ja sen alueellisen toiminnan linkkinä Suomeen ja suomalaisten linkkinä kyseiseen yhteisöön, nk. Finland OSGeo Chapterina ja ottaa toiminnassaan huomioon OSGeon toiminnan, tavoitteet ja periaatteet.

Hallituksen puheenjohtaja

Pekka Sarkola